Terningen er kastet

16.01.2007
Terningen er kastet
Cæsar

"Terningen er kastet", sa Julius Cæsar på et av sine erobringstok i Gallia. Han var en vellykket hærfører og politiker. Forfatter Adrian Goldsworthy lykkes bare delvis i sitt portrett av keiseren.

ANMELDELSE: Det er hevet over enhver tvil at Julius Cæsar var en spesiell mann, som gjorde lynkarriere innen det intrikate romerske politiske systemet. Så dyktig var denne mannen, at han fikk mange mektige fiender i det romerske senatet. Og det var derfor han på det nærmeste ble tvunget til å tilrane seg makten ved å innlede en borgerkrig i romerriket.

Adrian Goldsworthy har ikke hatt noen enkel jobb når han skulle portrettere den romerske keiseren. Å rekonstruere 2000 år gamle hendelser er nesten umulig, med mindre kildematerialet er godt. For enkelte perioder av Cæsars liv er det nesten ikke noe kildemateriale i det hele tatt, så Goldsworthy har blitt tvunget til kvalifisert gjetning, basert på det man kjenner om livet i datidens Roma.

Resultatet er at Goldsworthy fremstår som digresjonenes mester, der han greier å utbrodere de første tjue årene av Cæsars liv over hele 200 sider i boken, uten nesten ha noe skriftlig materiale å støtte seg til. I stedet for å skrive om Cæsar, skriver han om alt annet. Det er overhodet ikke uinteressant stoff, men det beveger seg litt for langt bort fra personen som egentlig skal portretteres.

Fortsettelsen er imidlertid oppløftende. Cæsar førte nemlig pennen både i bøker og brev, etter hvert som han fikk makt i romerriket. Mye av materialet i biografien er hentet fra Cæsars "Gallerkrigene". I tillegg støtter Goldsworthy seg til en rekke brev skrevet av Cæsar, og han henviser også svært ofte - faktisk overdrevet ofte - til Cicero, som med en bekymret mine betraktet datidens begivenheter fra sidelinja.

Historien utvikler seg ganske spennende - til tross for Goldsworthys mange krumspring. Noen ganger kan det bli litt vanskelig å henge med i svingene, men Goldsworthy holder likevel koken, og leverer et greit resultat. Det enorme arbeidet han må ha hatt med boken, skjemmes imidlertid av en uhorvelig mengde skrivefeil. Om det er oversetteren eller korrekturleseren som har slurvet, vites ikke. Men det er tydelig at Gyldendal har hatt hastverk med å få boken på markedet, siden de ikke har tatt seg tid til en skikkelig språkvask.

Adrian Goldsworthy
Cæsar
Gyldendal