Levende rapport om en norsk emigrant som ble bankier i Montgomery Street

30.07.2011
Mannen i Montgomery street

ANMELDELSE: Verden kan by på så mangt, og for unge Peder Sather (1810-1886) fra Hedmark– fra Nordstun – fra Sæter Gård i Odalen, som kom til New York i 1832 med SS Herald som eneste passasjer – bød verden på en uendelighet av muligheter. Historien om fattiggutten som slo seg opp fra «nix og nothing» og ble en av medgrunnleggerne av Berkeley University i California, er nå å finne mellom to permer i Karin Sveens bok «Mannen i Montgomery Street – portrett av en norsk emigrant» (Oktober Forlag 2011).

Foreliggende bok er en levende skildring av en norsk emigrant. Han er ikke på noen måte typisk for emigranter flest, rent bortsett fra at han kom fra fattige kår i Odalen. Han er ganske a-typisk på de aller fleste måter, men har likevel det til felles med en del andre emigranter at han «slo seg opp» og ble til noe «stort»; han ble noe så fint som bankier; altså bankmann og pengeutlåner.

Inntil 2011 har Peder Sathers liv vært ukjent for de fleste utenom hans samtid, men nå har altså Karin Sveen dratt det som uten blygsel kan kalles for «en av Odalens store sønner» (en annen av dem er den langt mer sagnomsuste suksessforfatteren Sigurd Hoel som ca. 100 år senere var med på å gjøre amerikanske forfattere kjent i Norge og skrev noen av Norges beste bøker som stadig kommer i nye opplag).

Det ligger et svært verdifullt arbeid i det Karin Sveen har gjort med denne boken, og allerede her scorer hun sitt første poeng hos denne anmelder; hun har faktisk tatt seg bryet med å trekke fram en odøling fra «glemselens slør». Deretter han hun funnet frem svært detaljerte opplysninger om mannen, selv om hun både her og der understreker hvor vanskelig det har vært å finne opplysninger om denne mannens etterlatte formue som ble brukt til å bygge inngangspartiet til det kjente universitetet hvor så mange nordmenn har tråkket sine studentsko i ettertid.

Sveen trekker nesten det umulige ut av sine historiske funn og gjør stoffet til sitt og formidler det videre. Av og til – og dette er det kritiske å si om denne boken – går hun vel langt, blir for ordrik og strekker historien mer enn den på enkelte punkter kan tåle. Fakta flyter av og til litt for mye over i eventyret. Det blir ikke mindre troverdig, og det gjør historien rikere. Men det historiske perspektivet – fordi hun ikke har skikkelig kildemateriale – blir borte. Det må leseren ta hensyn til når man leser boken.

Jeg vil likevel si det slik at Karin Sveen har gjort en ukjent emigrant levende for ettertiden, hun har opplyst en hel verden om hvem Peder Sather var, hva han gjorde – først i Brooklyn og senere i San Fransisco – og hun har reist en minnebauta over en mann som gjennom boken gir inntrykk av å være både en gentleman, en traust og sikker bankier som aldri tok for store sjanser og derfor lykkes, og en levemann som visste å sette pris på livets goder. I sum en helstøpt mann som hadde sine motbakker – han ble enkemann en gang – men som «spilte» og vant stort i form av «heder, glans og ære» som han ikke bestandig ville være ved. Kanskje dette var ydmykheten i han? Det er umulig å si for det lever ingen lenger som med egne ord kan fortelle hvordan han var verken som menneske eller bankmann.

Med et slikt utgangspunkt kan en bok som dette aldri bli kjedelig. Ordrik, ja, men aldri kjedelig. Jeg leste den på noen dager og så fram til hvert øyeblikk med boken mellom mine hender. Så levende er Sathers liv forsøkt gjenfortalt. Det er godt gjort!

Men en ting er vel verd å kritisere: Karin Sveen forteller at det var vanskelig å finne bilde av Peder Sather. Endelig fant hun ett – og etter å ha lett lenge, fant hun ett til. I boken blir vi bare presentert for ett av de to bildene. Begge burde ha vært med; forlaget har forgått seg. Det hadde vært spennende å se flere fotografier av denne karen!

På en skala fra 1 til 6 er boken «Mannen i Montgomery Street – portrett av en norsk emigrant» en sterk 5-er. Et betydelig arbeid ligger bak boken. Og Karin Sveen gir både av seg selv og andre underveis. Det gir det hele mer liv. Av og til fremkaller hun også smilet.

Jeg anbefaler denne boken for hva den er: Historien om en hedersmann som visste å sette farge på hverdagen enten han var «her eller der». En femmer!

Mannen i Montgomery street
portrett av en norsk emigrant