Stakkars unge Werther

10.02.2010

ANMELDELSE: Unge Werthers lidelser er Johann Wolfgang Goethes store ungdomsverk, og den fremste representanten for den tyske Storm und Drang-bevegelsen i Tyskland på slutten av 1700-tallet. Perioden var preget av sterke emosjoner, og unge Werther er selv et barn av sin tid. Som han selv uttrykker det i romanen: Han skifter "fra tungsinn til tøylesløshet og fra søt melankoli til fordervelig lidenskap".

Som brevroman er det dermed gjennom Werthers brev til kameraten Wilhelm at vi får ta del i hans opplevelser og refleksjoner, hans stormfylte forelskelse og dype lengsel. Det er også flettet inn noen få dagboknotater og brev til hans utvalgte, den vakre Lotte. Siste del inneholder i tillegg utgiverens forsøk på å gjengi Werthers siste tid, med en beretning som bygger på vitners utsagn. De personlige brevene fra Werther og avslutningen ført i pennen av den fiktive utgiveren gir også romanen et personlig og "virkelig" preg.

Selv om Den unge Werthers lidelser ikke er spesielt lang når det kommer til antall sider, så er det kanskje best å fordøye de store inntrykkene i små porsjoner istedet for å lese den fortløpende? Det var i alle fall det som passet meg best, og siden romanen er stykket opp i mange brev er det lett å ta pauser når man vil også. Sett på med våre moderne øyne, blir kanskje den ulykkelige kjærlighetshistorien vel overdramatisk? Likevel, som den eldre Goethe selv proklamerte mange år senere: "Det må være legitimt for enhver å ha en Werther-periode i sitt liv". Så hvem kan ikke unngå å ha medfølelse for den stakkars, stakkars Werther? Spesielt om man har opplevd en slik heftig og ulykkelig ungdomsforelskelse selv?

Denne nye oversettelsen bygger på den opprinnelige, første versjonen av romanen, og ikke på de senere uautoriserte utgaver. Etterordet er skrevet av oversetteren Sverre Dahl, og gir en kort men spennende innføring i Goethes ungdomsliv og -diktning, og et interessant innblikk i hvilke begivenheter og personer som utgjør romanens bakgrunn og dens delvise selvbiografiske innhold. En tale av Goethe i anledning Shakespeares navnedag i 1771 utfyller bildet av den unge forfatteren og avrunder boka.

En gammel klassiker som jeg er glad jeg tok meg tid til å lese, og som overrasket meg positivt.

Unge Werthers lidelser
(Die Leiden des jungen Werthers)