Kunsten å steike i helsike

15.05.2014
Kunsten å steike i helsike
ESPEN KARLSEN Kunsten å steike i helsike

ESPEN KARLSEN (f.1973) er oppvokst i landets tre nordligste fylker, det meste av tiden i Bardufoss i indre Troms. Han har en cand. mag.-grad fra Høgskulen i Volda, samt en klinisk videreutdannelse i rusbehandling fra Diakonhjemmet Høyskole i Oslo. Karlsen har yrkeserfaring fra sosialvesen, psykiatri og poliklinisk rusbehandling. Han har aldri hatt planer om å bli forfatter, men har utviklet seg gradvis gjennom en genuin interesse for eksperimentering med ord og setninger.

"Kunsten å steike i helsike", er hans debutbok, og er skrevet på nynorsk.

Ideen til boken ble til ved at jeg leste for mange tykke og kjedelige bøker. Jeg blir fort trett eller ukonsentrert når jeg leser slike tekster, og ville derfor lage noe kortfattet som samtidig kanskje kunne være litt underholdende. Selvsagt kunne jeg satset på novelleformen, men det ble ikke riktig for meg. Jeg måtte følge den ideen og energien som stemmen i teksten brakte meg. Det er ikke umulig at jeg nå har skrevet den teksten jeg selv hadde lyst å lese, noe litt utenom det vanlige, ispedd litt galskap, sier han.

Thorvald bor på en øde fjellgård i Hardanger, nærmere bestemt på Øvste Vågen. Han har vært gift 19 ganger, og nå er også det tjuende ekteskapet i ferd med å rakne.
Thorvald har visst valgt feil retning her i livet, og damene har etter tur loppet ham for penger, flere millioner kroner. Han sitter alene igjen på gården og nå må han passe alle hestene. Det liker han dårlig.

Teksten er et blikk inn i Thorvalds syke sinn, og vi følger hans tanker for en kortere periode. Thorvald lever for seg selv og tenker for seg selv, i fortid og presens, mer er det ikke. Kanskje er han i ferd med å bli vanvittig?

"Kunsten å steike i helsike" ble først og fremst til ved å videreutvikle stemmen i boken.

Det er ikke meg, forfatteren, som er Thorvald i boken. Teksten er en konstruert stemme/tanke. Når jeg først oppdaget denne stemmen, forstod jeg at dette kunne være noe, så da var det bare å forsøke å ha det så gøy som mulig. Den største utfordringen med å skrive er å begrense seg. Mye tekst har blitt slettet. Det kan være ganske frustrerende å jobbe frem noe du synes er bra, men senere innser at du må fjerne. Jeg tror jeg skiller meg ut med denne boken fordi den er så kortfattet og lettlest. Samtidig er teksten leselig for flere alderssegmenter, tror jeg, fortsetter han.

Jeg har ingen forventninger til denne utgivelsen, det er umulig å si hvordan en så idiotisk tekst blir mottatt av leserne, smiler han til slutt.


Av Carsten Flo

Redaktør -

Nyheter

Lesemilliarden: Grei start

Lesemilliarden: Grei start

Regjeringen ligger nesten 50 millioner bak ...

Når ordene kommer av seg selv

Når ordene kommer av seg selv

Liv Rønnaug Kråkevik Åberg ...

Identitetspolitikkens død levende debattert

Identitetspolitikkens død levende debatt...

Under årets bokmesse i Gøteborg ...

Feiret sin første diktsamling

Feiret sin første diktsamling

Forfatter Kristin Grankvist feiret lanseringen ...

Fra indre mørke til poetisk lys

Fra indre mørke til poetisk lys

Med en oppvekst i Oslo og en langvarig interesse ...

Anmeldelser

«Fars nei» - om å stå opp for en sak

«Fars nei» - om å stå opp for en sak

År om annet kommer det fremdeles bøker ...

Rapport fra 10 år av pater Kjell. A. Pollestads spennende liv i og utenfor Den katolske kirke.

Rapport fra 10 år av pater Kjell. A. Pollestads ...

Jeg har aldri hatt den utsøkte glede ...

Ole Paus forteller om sitt liv

Ole Paus forteller om sitt liv

Forsiktig og ydmykt bør leseren begynne ...

Narsissistens hemmelighet

Narsissistens hemmelighet

Det kan hende at boken «Den Fabelaktige Narsissisten» ...

Inn i konteksten med  Gunnar Sønsteby

Inn i konteksten med Gunnar Sønsteby

Det var med ungdommelig spenning og sann ...