Helt skal jeg ikke dø

08.12.2008
Helt skal jeg ikke dø
Erindringer af mit liv

ANMELDELSE: Det merkelige er at han fikk rett, Conrad Nicolai Schwach, når han på sin gravstøtte har fått meislet inn teksten ”Helt skal jeg ikke dø”. I slutten av november kom nemlig hans erindringer ut på nytt – ”Erindringer av mitt liv”; en sjelden interessant bok av en av datidens mest eleverte menn, som hadde en enorm skrive- og fortellerglede, noe ettertiden kan dra nytte av som samfunnsanalyse.

Juristen og poeten Conrad Nicolai Schwach (1793-1860) var i 1810- og 20-årene regnet som en av Norges fremste diktere. Men når han utgir sine samlede dikt mellom to permer i 1837 blir utgivelsen uventet slaktet av en samlet presse. I 1848 setter han seg så ned for å skrive sin selvbiografi, som han kaller Erindinger af mit Liv (indtil Ankomsten til Trondhjem, 1830); en gedigen murstein av en bok på ikke mindre enn 559 boksider Schwachs erindringer kom ikke ut i sin samtid og har så langt fått liten oppmerksomhet i norsk offentlighet. Det kan ha med Schwachs dårlige rykte som ”leilighetsdikter” å gjøre, i den grad han overhodet har noe ”rykte”. Muligens kan det også skyldes at flere har funnet memoarene ”sjenerende lesning” og derfor ikke verdig en bokutgivelse.

Imidlertid er det mye som taler for at det er på tide å trekke Schwachs selvbiografi fram i lyset. Schwach skapte med sine erindinger en ny type tekst og en helt egenartet stemme i norsk litteratur. Han skildrer folk og folkeliv som det var uten å legge noe imellom.

Lenge før noen hadde hørt om naturalisme i litteraturen skildrer Schwach sitt eget og andres liv med en ærlighet som var nådeløs - men langt fra humørløs. Der han i sine hyllningsdikt hadde malt portretter med flatterende belysning, utsetter han nå de samme personer for anatomiske undersøkelser. Resultatet er en tekst som taler direkte til dagens leser og som savner sidestykke i vår litteratur.

I den perioden erindringene omhandler, 1790-1830, var Schwach i sentrum av sentrale politiske og kulturelle begivenheter. Hans vilje og evne til å fortelle ”alt”, og hans enorme kontaktflate gjør at Erindinger af mit Liv, i tillegg til å ha åpenbare litterære kvaliteter, representerer et unikt historisk dokument. Erindingene er ett av svært få kjente førstehåndsskildringer av livet i Norge før, under og etter 1814, og gjennom sitt private og offentlige virke møter - og skildrer - Schwach mennesker fra alle samfunnslag.

Den nye utgaven vil interessere både den historisk og den litterært interesserte leseren. Teksten er i Schwachs 1848-språkform slik at hans særegne stil er bevart. Foreldede eller fremmede ord blir forklart fortløpende i teksten, mens utfyllende opplysninger finnes i noter. Det er register over både steds- og personnavn samt en fullstendig bibliografi over Schwachs store produksjon.

Boken og er bundet i et fint dekorert helsjirtingbind og noe av det jeg liker best er ordforklaringene i margen som fører leseren enda et stykke inn i Schwachs virkelighet. Det er både spennende og underholdnende å lese.

Schwachs bok er gitt ut i hvert fall et par ganger før, men aldri en solid utgave som nå. Den er utsolgt og utsolgt – og blir sikkert utsolgt igjen. KA Forlag i Oslo har med denne utgivelsen gjort et kjempeløft som det krever respekt av – og Arild Stubhaug og Kamilla Aslaksen skal ha takk for et godt arbeid både på den skrivemessige og forlagsmessige front. Der er dypest sett mortsomt og lærerikt å lese Schwach.

Løp og kjøp!

Erindringer af mit liv
indtil ankomsten til Throndhjem nedskrevne i aaret 1848