Trond Nilsen
Caroline Ringskog Ferrada-Noli og Stig Larsson i samtale.
Under årets bokmesse i Göteborg ble det reist spørsmål om forfatterens rolle i offentligheten. Kan man være en kjedelig person og likevel skrive gode bøker? Eller er det nødvendig å selge sin personlighet for å overleve som forfatter i dag?
I en panelsamtale lørdag møttes forfatterne Stig Larsson, Jonathan Brott og Caroline Ringskog Ferrada-Noli for å diskutere temaet "Litteraturen eller livet - forfatteren som hore". Samtalen, ledet av Brott, tok utgangspunkt i kunstneren Marcel Duchamps spådom om at fremtidens kunstnere ville gå "underground" og være dedikerte eremitter.
Stig Larsson, en av Sveriges mest innflytelsesrike forfattere, uttrykte skepsis til dagens forfatteres sosiale ferdigheter.
- Det som skiller våre generasjoner er at dere ikke er like dannede som vi gamle er. Men dere er mye mer sosialt dyktige, sa han, og pekte på en generell samfunnsendring hvor folk i dag er mer sosiale på alle plan.
Caroline Ringskog Ferrada-Noli, kjent for sin skarpe og ærlige prosa, og for sin podcast, delte et annet perspektiv.
- Jeg opplever at skriving skjer fra en posisjon som betrakter, og ikke at jeg absolutt ikke er utenfor, men at man stiller seg utenfor. Og det synes jeg er en motsetning til fest, sa hun. Ferrada-Noli uttrykte også bekymring for å gi bort for mye av seg selv i sosiale medier, spesielt Instagram.
Panelet diskuterte også balansen mellom privatliv og offentlighet. Larsson fortalte at han i sine tidlige romaner var svært nøye med å ikke inkludere noe fra sitt eget minne, men at dette endret seg senere i karrieren. Ferrada-Noli, på sin side, ser på sin skriving som en profesjonell verden adskilt fra resten av livet.
Et sentralt tema i samtalen var spørsmålet om "å selge ut". Brott spurte hvorfor Larsson, som har skrevet mye om krim i sine romaner, ikke har skrevet krim selv. Larsson svarte: - Jeg ville ikke bli bra på det. Som forfatter er man både kusk og hest samtidig. Om du er som kusk, så kjenner du din hest.
Ferrada-Noli reflekterte over grensen mellom kommersielle samarbeid og integritet.
- Jeg ville aldri selge meg til noe kommersielt som jeg ikke kan innestå for. Om jeg skal være selvkritisk og ikke fremstille meg selv så himla bra, så tror jeg det handler om min egen forfengelighet, sa hun. Hun innrømmet likevel at hun har takket ja til noen oppdrag, som et TV4-intervju, med begrunnelsen at hun må forsørge sine barn.
Panelet diskuterte også forfatterens rolle i den offentlige debatten. Både Larsson og Ferrada-Noli uttrykte skepsis til debatter, men så verdien i andre former for offentlig engasjement. Larsson, som skriver noen anmeldelser fra tid til annen, sa: - Jeg har kunnet løfte fram en del unge forfattere. Jeg har bidrat til at en del har slått gjennom.
Bokmessen i Göteborg ble også et tema for diskusjon. Larsson, som ikke hadde vært på messen siden 1989, kommenterte den dårlige luften og mangelen på oksygen, både i reell og metaforisk forstand. Ferrada-Noli, derimot, uttrykte stor kjærlighet for messen: - Jeg elsker Bokmessen. Jeg synes den er helt fantastisk.
Samtalen berørte også avisskriverier om at det er "mindre sex" på bokmessen nå enn tidligere, noe som fikk paneldeltakerne til å reagere med latter og skepsis.
Avslutningsvis reflekterte panelet over balansen mellom det private og det offentlige i forfatterskapet. Larsson understreket viktigheten av å bevare sitt eget navn og ikke la det tilsmusses av "en masse tull". Ferrada-Noli uttrykte bekymring for å gi bort for mye av seg selv, men så samtidig verdien i å være i interaksjon med lesere og teste ut tanker i offentligheten.
Trond Nilsen