Sosionomeksperiment

17.12.2012
Sosionomeksperiment
Ole Martin Holte

ANMELDELSE: Som en del av sosionomutdanningen valgte Ole Martin Holte å bli uteligger. Eksperimentet presenteres i boka ved samme navn, og har blitt en merkverdig suppe av løsrevne anekdoter fra uteliggermiljøet.

Ideen til uteliggertilværelsen er prisverdig nok. Samfunnet har fostret mange nok sosialarbeidere som kun er i stand til å betrakte samfunnet fra sin komfortable ikea-tilværelse, en slags ovenfra-og-ned-holdning som slett ikke kommer klientene til gode. Ole Martin Holte ville ned på gateplan for å finne ut hva som egentlig rører seg blant de svakeste av de svake. Han gjorde det riktignok på en "komfortabel" måte, midt på sommeren - og begrenset til tre uker med mulighet for å avbryte eksperimentet når det måtte være. Likevel står det respekt av Holtes offer.

I boka "Uteligger" forteller Holte om prosjektet, og han portretterer flere av menneskene han møtte på gata, hvorav noen er døde nå. Mange av passasjene er uhyre interessant lesning, men samtidig savnes en sterkere sammenfatning mellom historiene, slik at handlingen presenteres som et hele.

Resultatet er blitt historier som bare kastes inn i boka, løsrevet fra den opprinnelige rammen, og som slutter like brått som de begynte. Innimellom presenterer Holte løsrevne tanker omkring prosjektet sitt og omkring uteliggertilværelsen, nærmest som et slags krydder i all elendigheten. Han forteller om ei jente fra Stavanger som han møter på gata i København. Hun er hekta på dop, og har akkurat solgt kroppen sin for første gang for å finansiere forbruket. Hun kan ikke prate lenge, for hun må løpe for å kapre en ny kunde. Altså kunde nummer to. I en slik setting ville iallefall undertegnede grepet inn, sørget for å gi jenta noen penger - og ikke minst en billett hjem fra København til Stavanger. Men Holte velger å ikke avbryte prosjektet sitt for å drive sosialarbeid. Det må ha vært en forferdelig vanskelig avgjørelse.

Boken avsluttes med et uhyre kort kapittel med en slags oppsummering som forfatteren egentlig kunne spart seg, siden det ikke kommer noen skikkelig konklusjon. Prosjektet viser seg å bare være et prosjekt. Vi får aldri vite om Holte blir noen bedre sosionom av å ha vært uteligger, ei heller om han vil kunne arbeide for å endre samfunnet slik at uteliggerne slipper å være uteliggere.

Holte har selvsagt ingen plikt til å løfte så mye som en finger for å gjøre verden til et bedre sted, like lite som vi lesere har det. Men følelsen av at "noe mangler" blir ikke mindre av den grunn. Kanskje hadde det vært bedre om Holte lot analysen ligge, ettersom den er såpass ubehjelpelig. De mange skjebnene som presenteres i boken sitter imidlertid godt i minnet, og gjør "Uteligger" til en type bok det føles nyttig å ha lest.

Uteligger
Forfatter: Ole Martin Holte
ISBN: 9788292866467