Drømmen om Amerika - fra vikingferd til Super Bowl

20.06.2016
Drømmen om Amerika - fra vikingferd til Super Bowl - Odd Sverre Aasbø - Aktive fredsforlag 2016

Kommunikasjonsrådgiver Odd Sverre Aasbø har skrevet en meget flott og meget innholdsrik bok om Amerika relatert til det norsk-amerikanske og Norges betydning for og i det store landet i vest. ”Drømmen om Amerika”, heter den – kort og godt.

Innledningsvis forteller Aasbø om sin drømmer og om sine drømmers mål som selvfølgelig var Amerika, og når han kom dit viser han for leseren at han virkelig tok for seg av kunnskapens tre. Så mye morsomt, interessant og spennende som han leverer i denne boken, har jeg ikke lest noen gang – ikke en gang i Sverre Mørkhagens tre store bøker som ble utgitt av Gyldendal for noen år siden. Dette er godt levert, Aasbø!

”Drømmen om Amerika” er en massiv bok på 250 sider med mange artige grafiske elementer – fullspekket med interessant stoff om livet både på denne, men først og fremst på den andre siden av Atlanterhavet. Vi har lest om mye av dette før i både norske og amerikanske bøker, men Aasbø har maktet å trekke frem nye aktører i den norsk-amerikanske historien og presenterer leseren for nye historier og nye mennesker. Det er godt gjort. Aktive Fredsforlag i Risør er utgiver.

Boken er delt inn i 24 meget lesverdige kapitler som alle tar for seg ulike sider ved det norsk-amerikanske livet. Særlig inntrykk gjør det å lese om Amerikabrevene som gikk fra Amerika til Norge fra den store utvandringsbølgen i 1860-årene fram til 1954. Man gjør regning med at ca. 1 million mennesker utvandret og at det i dag finnes ca. 10 millioner mennesker i United States of America med norske aner. Det er flere mennesker enn det bor i Norge, og det forteller dypest sett om det vi lenge har antatt: en av menneskets hovedoppgaver er å formere seg. Slik går verden videre.

Så får det være at Aasbø ikke helt ut forteller historien om mormonerne (Jesu Kristi kirke av De siste dagers Hellige) som vandret videre fra Navaho, Illinois (1846) og slo seg ned i Salt Lake City og bygde opp et kirkesamfunn nesten uten like med et blandakor ingen har sett eller hørt maken til noen gang og hvor svært mange nordmenn har latt sin røst lyde, at han ikke – så langt jeg ser – har nevnt at nordmennene i Brooklyn slo seg ned i bydelen Bay Ridge og at det nettopp der var en norsk avis, Nordisk Tidende, som i sin storhetstid hadde et opplag på over 10 000 og gikk til alle stater i hele Amerika.

Men totalt og i sum er ”Drømmen om Amerika” en spennende, god og svært interessant bok som alle med en eller annen tilknytning til utvandring, det norsk-amerikanske miljøet eller Amerika kan – og vil – ha stor glede av å lese.

Til tross for et meget muntlig språk (veldig bra og litt annerledes!) og noen få trykkfeil, er det bare å ta av seg hatten, strekke begge hendene frem, klappe og gratulere Odd Sverre Aasbø med en meget innholdsrik bok.