Bibelen – en bok for «alt» og «alle»

01.08.2016
Bibelen – en bok for «alt» og «alle»
Bibelen – boken som formet vår kultur - Dag Kullerud - Vermont forlag 2016

Det er neppe noen bøker som har oppnådd så høye opplagstall i verden som Bibelen. Det er kanskje en drøy påstand, men det er langt mellom hvert hjem i Skandinavia hvor det ikke finnes en eller annen form for Bibel.

Dette kommer selvsagt av at de fleste unge er konfirmert, og i mange år var det praksis at konfirmanten fikk en bibel av menigheten – eller av sine foreldre – til konfirmasjonen. På den måten er Bibelen kommet inn i de tusen hjem. Den er blitt allemannseie, men det spennende spørsmålet, er om den leses...

Til Bibelselskapets 200-årsjubileum i år, er det kommet en gedigen, flott utstyrt bok på Verbum Forlag ført i pennen av Dag Kullerud. «Bibelen – boken som formet vår kultur» heter den, og enten man har lest Bibelen eller ikke, er dette en bok noen og enhver kan lese for å lære seg mer om sin egen kultur. Det er nemlig slik her i landet, i Norden og i mange land i verden at nettopp Bibelen har vært normen for både kulturen og samfunnet. Tenk bare på den norske Grunnloven. Den bygger på kristne, humanistiske prinsipper, og selv om kanskje ikke bibelen lå på enhver Eidsvollsmanns skrive- og nattbord, bygger Grunnloven på Bibelens grunntanke - «du skal elske din neste som deg selv». Det er viktig «ferdakost» i livet.

Dag Kulleruds bok – som vi ikke skal gå inn på den teologiske gehalten av i denne omgang – tar for seg ulike sider ved bibelens utbredelse i Norge. Dette er nyttig, tildels spennende og svært interessant lesestoff – og bør trigge enhver som leser til å lese mer, både av kulturhistorie, bibelhistorien og Bibelen. Mye av våre liv og våre livs forståelse samles nemlig her.

Kullerud tar for seg de ulike epokene i Norge fra de første hundre årene og nesten frem til vår egen tid. Han knytter det hele sammen og presenterer historiske og andre fakta i Norgeshistorien med Bibelen innvevd. Det blir for voldsomt å nevne alt, men her er både Hans Nielsen Hauge, Eilert Sundt og Ole Hallesby på plass i de 490 sidene – og også Finn Erik Vinje, språkprofessoren, er inkludert. Bibelen handler også som kjent om språk, tolkning og forståelse.

«Bibelen – boken som formet vår kultur» er en flott jubileumsbok for Bibelselskapet. Den utreder, forteller, forklarer og opplyser, og selv om leseren ikke bør svelge den fire centimeter tykke boka i en jafs, vil det være nyttig å følge innholdsfortegnelsen og lese litt her og litt der – og så endelig danne seg en sammenheng av en flott bok som forteller om de grunnleggende verdier i vårt samfunn.

Det er all grunn til å si: Les og lær, bli klokere – og forstå mer! Dypest sett er det deg og meg det handler om.