I hvilket bilde ble Gud til?

15.02.2017
I hvilket bilde ble Gud til?
Da Gud ble til - Kjell Kristensen - Pax forlag 2015

Hvordan ble Gud til og i hvilket bilde – og hvilken gud? I boken «Da Gud ble til» forsøker Kjell Kristensen å svare noe på dette ved å fortelle om ulike religioners utviklingshistorie. Det er blitt en spennende bok.

Det er mange forskere som har vært opptatt av kirkemøtene i Nikea, der mye vedrørende ordningen med kristendommen ikke bare ble bestemt, men vedtatt. Det eksisterer mange vandrehistorier vedrørende dette, men f.eks. ble påskens tid på året bestemt og vedtatt under et slikt møte.

Men verden og verdensreligionene strekker seg mye lenger både bakover og forover i tid enn møtene i Nikea. Tenk bare på hinduismen som har et helt annet gudsbegrep enn den kristne kirke har. På spøk er det sagt at det er over 2 000 millioner guder i hinduismen i India, men sier vi 3 000 kan det hende vi er i nærheten av sannheten. Uttrykket «en gud for små ting» passer godt inn i denne konteksten; det er en gud for nesten alt. Noen ser på dette som praktisk.

Buddhismen i Sri Lanka er et helt annet kapittel, og en tankegang som strekker seg tilbake til over 500 år før vår tidsregning. Å gå på oppdagelsestur i de gamle templene i Colombo, hovedstaden i Sri Lanka, kan få en nordboer til å tenke på noe helt annen enn «Faderen, sønnen og den hellige ånd», men den som setter seg ned her, under boatreet, og lar solen skinne på sitt legeme, kan få en helt annen åndelig opplevelse enn på et møte i Tabernaklet i Bergen eller i det store Mormoner-templet i Salt Lake City. Poenget er at det er krefter som virker inne i oss, og kanskje en åndelig trang som vi selv ikke klarer å gi uttrykk for, men som strekker seg i alle retninger – og som blir vårt gudsbilde der og da.

«Den eldste lære» kalles buddhismen som praktiseres i Sri Lanka. Man mener den er den rette som fører sine medlemmer direkte til Nirvana. Den går så å si hånd i hånd med hinduer og muslimer og en håndfull kristne fra både lutherske, baptistiske, metodistiske – og Jehovas Vitner i det sammensatte Sri Lanka, som også kan ses på som en smeltedigel for et menneskes åndelighet. Ofte er det sterke krefter hvor tanken om at «tro kan flytte fjell» aldri er langt borte. Gudsforholdet er ofte nærmere hverdagen enn vestlige land. Det er dette som forundrer og ofte forskrekker turistene.

Kjell Kristensen tar oss med inn i alt dette, og mye mer, og skaper en helhet som om ikke skaper forståelse, så i hvert fall gir innsikt i noe som opptar mennesker. Det viktigste må være – uansett hva man tror på – at man får lov til å tro på det man tror på, og at ikke noe er riktigere eller galere enn noe annet. Grensen, hvis det skal gå noen grense, bør gå det hvor religionsutøvelsen skader enkeltindividet. Det er uten tvil en usunn form for religionsutøvelse, og så lenge vi det at grunntonen i mange, svært mange religioner, er «vær mot andre slik du vil andre skal være mot deg», er på en måte liste lagt. Det kan oppleves som trygt, men må aldri være noen sovepute. Det finnes alltid noen som vil profitere på «tro og undere».

«Da gud ble til» - utgitt på PAX forlag - er en spennende bok å lese. Den bør brukes igjen og igjen, og leses flere ganger. Stoffet er lett tilgjengelig, og har en spennende form som gjør det svært interessant å lese.

Å strekke seg etter noe som er høyere og bedre enn seg selv er uansett alltid en sunn øvelse.

Et julehefte for både deg og meg

Et julehefte for både deg og meg