Spennende reiseguide om sagaøya Island

29.08.2017
Spennende reiseguide om sagaøya Island
Den perfekte reisen til Island - Björg Thorhallsdottir - Pitch forlag 2017

Det har alltid vært noe spennende, nesten mystisk, med Island. Først og fremst er det språket – når de vil si badstue, sier de «heiturpottir». Og hvis vi bruker velviljen, og det bør vi, ser vi at det står «varm potte»; altså en slags badstue. Logisk! Alle islandske ord er nok ikke bygget opp slik, men det er et eksempel på annerledesheten – og rikdommen.

En nylig utkommet reiseguide fra og om Island foreligger i disse dager. «Den perfekte reisen» heter boka som er skrevet av Björg Thorhalsdottir fra Isafjordur, utgitt på det lille norske forlaget Pitch.

Nordmenn flest har hørt om både naturfenomenet Geysir og kanskje Tingvalldur, men den som vil strekke seg litt lenger og lære litt mer om Island, har en fantastisk mulighet i denne boka. Den tar for seg alt før reisen og under reisen – hva du kan se og oppleve. Viktig er det selvsagt å vite at det lønner seg å ta med noe varmt – gode sko og varm genser uansett når på året du reiser, men fremfor alt er det viktig å regne med at naturen er lunefull og kan vise alle årets årstider på en dag. Da gjelder det å være «skodd» for «vær og føre» for å få mest mulig ut av en forestående Islandstur.

På Island er det både folkebad, langt mellom hver bensinstasjon, og vinstue – og det man ønsker seg i så måte, bør kanskje kjøpes på flyplassen før man legger ut på en ekspedisjon. Drikkevarer selges ofte «gjemt» i en garnbutikk» e.l., så det er ikke bestandig lett å finne frem til det man vil ha. Men det går alltids an å spørre. «Ta med en pakke kjeks!», skriver forfatteren og bygger på sin erfaring. Da er det antageligvis bare å høre etter. «Snakk med kjentfolk. Det er få som har så gode råd som dem!»

Björg Thorhalsdottir har lagt opp sin bok slik at den presenterer ulike turer – korte eller lange, og hva du kan se og oppleve underveis. Reiser du forberedt, og det gjelder enhver tur man legger ut på, kan turen bli mer innholdsrik enn å reise på lykke og fromme. Jeg har gjort begge deler over hele verden, og har særlig gått på omveiene og sideveiene. Det kan man også gjøre på Island, men naturen er langt villere her enn i Colombo eller på Manhattan, så er man forberedt – og kanskje også vet litt om hva man ser etter – er sjansen for å lykkes større. Islandsk natur er vill og vakker, og kan by på mye – også overraskelser. Og kanskje her ligger enhver reises spenningsmoment: overraskelsen. Enhver må velge det som passer best.

Björg Thorhalsdottir har skrevet en flott, engasjerende og innholdsrik bok om hvordan man kan forberede seg, tilrettelegge og gjennomføre den beste reisen til Island, ever. Det er bare å sette seg ned i go´stolen og lese. Dette er flotte greier!

Islands president, Gudni Th. Johannesson, har skrevet forordet.

Bokbransjens hederspris til Foreningen !les

Bokbransjens hederspris til Foreningen !...