Skikk og bruk for moderne mennesker

21.09.2019
Skikk og bruk for moderne mennesker
Forlaget
Sigrid Sollund: Skikk og bruk.

Skikk og bruk blir aldri umoderne, og år om annet utgis det såvel tykke som smale bøker om dette nærmest uuttømmelig emnet, og nå er det kommer en ny med den «samme» tittelen, nemlig «Skikk og bruk» ført i pennen av NRK-journalist Sigrid Sollund.

Det er morsomt å lese om skikk og bruk. Her får jeg nemlig vite om alle de feilene jeg gjør i omgang med andre mennesker slik at jeg kan rette på dem. Jeg får også ett og annet tips om hva jeg gjør riktig – og ikke minst litt om hva jeg bør fortsette med. Derfor er det å lese om skikk og bruk meget nyttig, ikke bare for meg, men for hvermannsen. Vi har alle noe å lære.

Sigrid Sollunds bok er meget praktisk anlagt, og det er mulig å finne ut av det hele gjennom et skikkelig register foran i boken. Slå opp og les om barnedåp, konfirmasjon, bryllup og begravelser – og om alle andre av livets store høytider. Det kommer på løpende bånd – klart, tydelig og humoristisk fortalt med illustrerende eksempler som gjør at enhver kjenner seg igjen og hjemme.

Boken tar også for seg de moderne omgangsformene med e-mail og dating, slik at den som leser ikke skal være i tvil. Det kan lønne seg å følge Sollunds råd; man kommer nok lengst med å ta det «litt piano».

Selv har jeg hatt glede av å lese om skikk og bruk i mange år, og skal man være pinlig nøye innen dette fagfeltet er det klokt å se etter detaljene. Det er ofte der de som kan og ikke kan skiller seg ut. Gjennom skikk og bruk lærte jeg f.eks. at jeg aldri skal bruke brune sko etter klokken 19.00. Dette er etikette, og den vil de fleste stå seg på å følge. Høflighet, sa de gamle.

Det har vært tradisjon å gå i mørke klær i begravelser, men her forleden leste jeg en dødsannonse hvor det stod svart på hvitt: «Kom som du er!» Selvfølgelig skal respekten opprettholdes, men kleskoden er i denne forbindelse også i ferd med å mykes opp. Men sløyfe passer ikke i en begravelse, skriver Sigrid Sollund. Altså – som nevnt – en detalj som ikke bør ignoreres.

En blir klokere av å lese om skikk og bruk. Sollunds bok er å anbefale i så måte. Den er flott grafisk lagt opp med fargefelt og kombinasjoner, og kan med fordel leses av moderne mennesker som vil vite mer om like mye viktigheten som nødvendigheten av å kunne noen triks i møtet med andre. Ikke fordi du og jeg skal være noen annen enn den vi er, men for at vi skal være den beste utgaven av oss selv.

Sigrid Sollund, skikk og bruk,

Norges viktigste historiebok

Norges viktigste historiebok