Jakten på bevisene

07.10.2020
Jakten på bevisene
Eva B. Ragde og Trude Teige
På åstedet

For mange mennesker er fagfeltet kriminalteknikk spennende. Det er ikke så underlig. Mennesket er født nysgjerrig og kriminalteknikk pirrer mange. Nå er det kommet en bok hvor en vaskeekte kriminaltekniker forteller om sitt arbeid og om noen saker vedkommende har arbeidet med. Det er ingen dans på roser, og boken bør ikke gå interesserte i fagfeltet «snus» forbi.

Det er kriminalteknikerne som kommer til åstedet og finner ut av saker og ting. Det er de som «vrir og vrenger» og fotograferer det som skal fotograferes på et åsted, og deres rapport blir tillagt stor vekt av både det øvrige politiet, advokater, aktor og domsmyndighetene. Uten kriminalteknikeren ville mange stått på bar bakke i de aller fleste alvorlige straffesaker.

Det å være kriminaltekniker er derfor en egen profesjon innenfor politiet, og de aller, aller fleste som innehar denne typen jobb er erfarne politifolk som også har gjort tjeneste flere andre steder før kriminalteknikk ble deres spesialområde.

«På åstedet» heter boken som nå foreligger i bokhandlernes hyller. Det er kriminaltekniker Eva B. Ragde som har gått sammen med journalist Trude Teige om å skrive bok fra kriminalteknikerens hverdag, og for å si det enkelt: Bare for noen få år siden hadde det ikke vært mulig å skrive en slik bok på grunn av frykten for å bryte tausheten. I 2020 er mye så å si åpnet opp og publikum har fått innsikt i mange ting som tidligere var om ikke hemmelig, så med et taushetens slør over seg. Slik må selvsagt en del også være i dag, men i denne boken fortelles mye som ville vært umulig tidligere. Det er både Ragdes og Teiges fortjeneste. Personvernet er likevel ivaretatt.

Vi får følge Eva B. Ragde på jobb gjennom både store og små saker hvorav den største var terroranslaget 22. juli hvor hun var hovedansvarlig for den kriminaltekniske etterforskningen; en oppgave hvem som helst kunne ha steilet ovenfor, men som Ragde – som er politioverbetjent av rang – tok med knusende ro og gikk til oppgaven med et fast og sikkert blikk med en ting for øyet: Sammen med sin kriminaltekniske kolleger – og andre politifolk – å finne flest mulige opplysninger som kunne belyse den aktuelle saken. Ikke minst ut fra et rettsikkerhetsprinsipp.

Eva B. Ragde ble i 1992 den første kriminalteknikeren i Oslo politidistrikt. Siden da har hun vært med på mange alvorlige saker. Dette har gitt henne en helt spesiell innsikt i både saker og i menneskets natur – hva et menneske kan finne på å gjøre når situasjonen blir vanskelig nok og sinnet mister bakkekontakten. Dette og mye annet skriver duoen Ragde/Teige om i denne boken.

Å være kriminaltekniker er å jakte på bevisene. Eva B. Ragde forteller oss hvordan hun jobber og hvordan det gjøres. Foruten at vi får ta del i sakene, får vi innblikk i saksforløpet og ikke minst i hva som ble sakens utfall i form av domfellelse.

Det er svært interessant lesestoff.