Akademisk kunnskap om bipolare lidelser. Når får vi en «folkebok» om det samme emnet?

21.04.2021
Dag Vegard Skjelstad
Bipolare lidelser

Norge har manglet tilgjengelig litteratur om manisk depressiv sinnslidelse, eller bipolare lidelser. Nå er det kommet en bok som retter opp i mye av dette og som gir svar på svært mange spørsmål knyttet til denne lidelsen. «Bipolare lidelser» heter boken og er skrevet av psykolog Dag Vegard Skjelstad. Han har til og med doktorgrad på bipolare lidelser, og må som sådan regnes som en av vårt lands fremste spesialister på området.

Sykdommen bipolare lidelser er en sykdom som kan være invalidiserende for den som rammes, og den kan få store utfall og konsekvenser både i familielivet, i yrkeslivet og i det personlig liv. Sykdommen kan slå i flere retninger – fra depresjon til mani, men med dagens behandlingsmuligheter kan sykdommen bringes helt eller delvis inn under kontroll. Det er den positive nyheten. Vi snakker først og fremst om medikamentbehandling.

Den boken som nå foreligger går inn i denne sykdommen, beskriver og forklarer den og ufarliggjør både sykdommens vesen for den som har den og for omgivelsene. Dypest sett koker det ned til dette: Vi er alle mennesker og kan rammes av hva som helst. Og når sykdommen rammer er det kun en ting som teller: Å bli frisk. Langs denne veien er informasjon viktig. «Bipolare lidelser» - forståelse og forebygging av tilbakefall – er tittelen utgitt av Universitetsforlaget.

Bipolare lidelser kan ha flere fremtoninger, og det gjelder å være på vakt for at behandleren ikke skal trå galt. Feilmedisinering er alltid kjedelig, og feildiagnoser som boken advarer mot forekommer og avsløres ikke før etter kanskje lang tid.

Boken er på 365 sider. Det er i meste laget for både pasienter og pårørende som vil sette seg inn i denne sykdommen – dessuten er den vitenskapelig skrevet med mye interessant fagmedisinsk stoff som man ikke behøver å vite. Boken egner seg derfor best for psykologer, psykiatere, leger, sykepleiere og andre som står oppe i behandlingshverdagen. Særlig fastleger som er i 1. linjetjensten vil ha stor nytte av deler av denne boken.

Jeg har lenge vært på leting etter en folkebok om bipolare lidelser i Norge. Det spørs om forlaget bør be doktoren om å skrive en enklere utgave som gjør dette tunge fagstoffet  tilgjengelig for folk flest? Det vil alle som på en eller annen måte rammes av dette ha nytte av. Et enkelt hefte kan være nok. Å drive opplysning og avmystifisere må være hensikten.

Bipolare lidelser kan ramme alle uansett sosial bakgrunn, økonomi, utdannelse og alder. Sykdommen er vond å hanskes med, og selv om den ikke gjør vondt i ordets egentlige betydning, kan den skape situasjoner som blir svært vanskelige. Først for den rammede selv, deretter for omgivelsene. En slik sykdom bør derfor tas alvorlig umiddelbart når den debuterer enten på den ene eller andre måten – som for eksempel en unipolar lidelse som ofte overses i klinikken.

God informasjon og opplysning om denne sykdommen kan være med på å hjelpe både pasient og pårørende til å forstå – men fremfor alt ikke til å bli så redde dersom sykdommen rammer.

Kunnskap er nøkkelen til det aller meste – også innenfor det sykdomsbildet som heter bipolare lidelser.