Ingen enkel seier

24.02.2008
Ingen enkel seier
Europa i krig 1939-1945 ingen enkel seier

ANMELDELSE: Ting er ikke slik vi trodde de var i forhold til 2. verdenskrig. Det er konklusjonen til historiker Norman Davies, som ser på verdenskrigen med nye øyne.

Davies sparer ikke på kruttet. Blodet formelig spruter mellom sidene i boken som omhandler "alle krigers mor", nemlig 2. verdenskrig. Tyskerne er for en gang skyld ikke de aller største skurkene, selv om de fremstilles ille nok. Verst er sovjeterne, med galmannen Stalin i spissen. Riktignok hadde han ikke pønsket ut rene dødsleire, slik Hitler gjorde, men Stalin var ikke rådløs når det gjaldt å utrydde egen (og andres) befolkning.

"Europa i krig. Ingen enkel seier" gir en samlet fremstilling av andre verdenskrig og tar for seg generalene, fotsoldatene, politikerne og sivilbefolkningen. Norman Davies har lagt spesiell vekt på betydningen av Østfronten, ettersom de fleste og verste krigshandlingene foregikk her. Forfatteren korrigerer det bildet vi har av rollen til vestmaktene, og dokumenterer hvordan Europas skjebne ble avgjort i brytningen mellom diktatorene Hitler og Stalin, ikke i den "heroiske" innsatsen til Churchill og Roosevelt. Faktisk går Davies ganske langt i å tone ned både den britiske og amerikanske innsatsen, hvor spesielt britenes rolle i krigen får gjennomgå.

Ingen tvil om at "Europa i krig" er interessant lesning, selv om den er skrevet ut fra et britisk ståsted, hvor Norge nærmest bare er en parantes å regne. Ikke desto mindre vil den som mener seg "belest" innen temaet krigslitteratur, oppdage nye fakta å finne i denne boken, som helt klart maner til ettertanke. Eneste minus med den 600 sider lange beretningen er de stadige gjentakelsene. De samme fakta blir presentert i ulik innpakning ulike steder i boken. Med litt bearbeidelse, burde det vært mulig å spare inn noen dusin sider ved å luke litt her og der.

Terningkast 5.

Europa i krig
1939-1945