Telemark er et sant eventyrland

25.09.2012
Telemark er et sant eventyrland
TELEMARK ET EVETYRLAND

ANMELDELSE: En meget vakker bok foreligger i disse dager om Telemark; «Telemark et eventyrland» heter boken som er ført i pennen av Svein Døvle Larssen og illustrert av Tor Wilthill.

Den 112 siders boken med like mange akvarelltegninger og vel så det er båret oppe av like mye nysgjerrighet som entusiasme for et av Norges vakreste fylker. Alle fylker i Norge har noe vakkert å by på, men Telemark er kanskje ekstra vakkert på sin måte med sine byer, topper, daler og ikke mins kanaler – Telemarkskanalen. Intet fylke i Norge har maken.

Det vil føre for langt å fortelle om alle tegningerr og alle inntrykk denne boka gir, men la likevel følgende være nevnt som er omtalt og akvarelltegnet: Notodden som er byen i forandring, Rjukan hvor det ble skrevet verdenshistorie da Vemork ble spreng i lufta under krigen, Tinnsjøen som er en viktig samferdselsåre, Gaustadtoppen, Møsvatn som er Telemarks største innsjø, Rauland som beskrives som en perle i fjellheimen, Arabygdi som er flott for turister, Vinje som også er kalt «Telemarks dikterhjem», Dalen med sitt store trehotell, Morgedal hvor skisportens vugge stod, Fyresdal med minner fra fortiden hvor bl.a. Vidkun Quisling hadde sitt hjemstad, Grimdalstunet, Treungen, Drangedal, Kvitseid, Seljord, Bø, Skien, Grenland, Porsgrunn, Brevik, Langesund, Jomfruland og ikke minst Kragerø. Jo, de har det i Telemark. Opplevelsesperlene står i kø – og eventyret ligger så å si rundt neste sving. Det er spennende å både reise og bile i Telemark; for ikke å si gå eller sykle. Fylket har så mye å by på at man er bra mett uansett hvordan man har kommet seg rundt i «fjell og hei». Det er rett og slett eventyret som venter.

Noe helt spesielt i Telemark er Telemarkskanalen som strekker seg fra Skien i øst til Dalen i Vest-Telemark. Ti timer tar båtreisen med flotte båter (se forsideillustrasjonen) – og det er bare å gå ombord og la seg drive gjennom det flott landskap som innbyr til nasjonale tanker og romantikk. Om borod serveres det mat og drikke, og det hele er rett og slett en livsopplevelse man ikke bør være foruten. Å følge med når kanalen og slusene fylles og åpnes – og lukkes, en en opplevelse man neppe kan få noe annet sted i Norge enn her. Og Svein Døvle Larssen og Tor Wilthill har på sin lune måte udødeliggjort dette i boken «Telemark et eventyrland».

Svein Døvle Larssen er pressemann og har tidligere vært sjefsredaktør i bl.a. Tønsbergs Blad, mens Tor Wilthill er maler, tegner og illustratør med utdannelse fra bl.a. England.

Dette er en nydelig gavebok som anbefales alle som enten er fra Telemark, som skal dit eller som kjenner noen som kommer der fra.

Svein Døvle Larssen og Tor Wilthill