Fatøl på loppemarked

23.02.2010
Fatøl på loppemarked
Før stormen

ANMELDELSE: Danske Michael Katz Krefeld er et ubeskrevet blad innen litteraturen, selv om han har skrevet manus til mange kjente TV-serien. Hans debut som krimforfatter kunne vært sterkere.

Den unge danske legen Maja Holm har et løsaktig forhold til både alkohol og piller. Etter et strandet forhold hjemme i Danmark bestemmer hun seg for å ta vikartjeneste som lege i Norge. Hun ender opp i en udefinerbar norsk kystby og havner i trøbbel når hun begynner å stille spørsmål ved dødsfallet til en ung narkoman, som tilsynelatende har vært rammet av en overdose.

Maja Holm er en typisk guttejente, noe som gjør "Før stormen" til en maskulin krim, selv om den har feminine innslag. Hennes måte å tenke på - og ikke minst handle på - er svært mandig, noe som kanskje er farget av at forfatteren er mann. Men selv om bokens hovedperson neppe finner sin like i virkelighetens verden, er fremstillingen svært så overbevisende og fortjener således ståkarakter.

Michael Katz Krefeld har i sin iver etter å plassere sin romanhelt blant "fjeldaberne" i Norge glemt å gjøre research omkring miljøet romanhelten skal befinne seg i. Greit nok at forfatteren har en ubestridelig litterær frihet, men det er allikevel noen faktafeil som får hele bildet til å skurre. Den norske nasjonalrettet kåres til å være biffsnadder, som i boken skildres som en slags biff stroganoff. Verre er det med alkoholen, hvor forholdene i Norge og Danmark er svært ulike - uten at forfatteren har fått med seg dette vesle poenget. Maja Holm pimper rødvin på den lokale kafeen, og hun får servert fatøl i baren på et loppemarked! I en pietistisk vestlandsby vil noe slikt være utenkelig.

Når selve plottet i tillegg er svært gjennomskuelig, faller det hele litt sammen. Den vesle byen styres av en sterk patriark som er villig til å drepe for å nå sine personlige mål. Det hele kan kobles til et utbyggingsprosjekt. Har vi lest dette før noe sted? Men selv om Katz Krefeld ikke kan beskyldes for å ha sprudlende fantasi, skriver han bra. Pennen føres sikkert av gårde, språkbruken gir en god leseopplevelse og dramaturgien følger akkurat de kurvene den bør følge. Katz Krefeld kunne selvsagt ha spart oss for stormen på slutten - en storm som kanskje vil oppleves som hard i Danmark, men som nærmest er for en vakker vårdag å regne i Norge. Denne er nok skrevet inn for å forsvare bokens klisjeaktige tittel: Før stormen...

Før stormen
(Før stormen)
Forfattere: Michael Katz Krefeld,