Elendig Wallander

27.02.2010
Elendig Wallander
Den urolige mannen

ANMELDELSE: Henning Mankell har skrevet sin siste roman om Kurt Wallander. Det er like greit, for "Den urolige mannen" er forferdelig dårlig lesning.

Kurt Wallander begynner å nærme seg pensjonsalder, og sysler med sitt hjemme i Ystad. Det blir egentlig ganske mye sysling, for vi får høre om hans nye hus, vi får høre om hans nye barnebarn og vi får høre om hans datters forhold til en finansmegler. I tillegg drøses det om gamle dager opp og i mente, her er nostalgi og drømmer så det holder. Det blir dypdykk i Wallanders kjærlighetsaffærer, det blir flashbacks til Wallanders havarerte ekteskap, det blir en dyptgripende gjennomgang av Wallanders helsetilstand, hvor det fremgår at stakkaren lider av hele registeret fra hukommelsestap til diabetes og det som verre er.

Aller minst plass og tid bruker Henning Mankell på plottet: To mystiske forsvinninger. Til alt overmål er det ikke engang Wallander som etterforsker disse forsvinningene. Likevel føler han at han må engasjere seg litt, til tross for at han egentlig har ferie, så han går tur med bikkja og tenker litt på disse forsvinningene. Dernest setter han seg i bilen og tenker på forsvinningene. Så snakker han med et par eldre mennesker og drøser om forsvinningene. Det hele kulminerer egentlig i en båttur til en liten holme i den svenske skjærgården, hvor Wallander tenker litt på disse forsvinningene.

Dette er liksom "etterforskningen". Det er ingen overdrivelse å si at mer enn halvparten av boka går bort i pjatt som absolutt ikke har noe som helst med kriminalhistorien å gjøre. En gylden regel innen all litteratur er at at ALT skal henge henge sammen fra første til siste side i en roman. Denne regelen har Henning Mankell brutt så ettertrykkelig at man sitter igjen med bakoversveis og tenker: "Hæ!?"

Og Mankell kan gjøre slike ting ustraffet. Det er ikke et forlag i verden som ville takket nei til hans siste Wallander-roman. Vi skal bare være glad for at det nå er over. Wallander viser seg av å lide av en uhelbredelig sykdom som heldigvis vil spare oss uskyldige boklesere for mer av dette makkverket. Med mindre det uhelbredelig plutselig skulle vise seg å bli helbredelig.

Den urolige mannen
en Wallander-roman
(Den orolige mannen)