Drømmemix

05.05.2012
Drømmemix
Drømmeløs

ANMELDELSE: Vi føres tilbake til 1700-tallet i Jørgen Brekkes andre bok om Trondheims-etterforskeren Odd Singsaker.

I 1767 oppdages et mannslik i fjæresteinene i Trondheim. Byens underbetalte politimester får oppgaven med å etterforske det som kan være et drap, men han motarbeides at byens noblesse. Vinteren 2011 blir en ung kvinne funnet drept på grusomt vis i samme by. Drapsmannen har plassert en spilledåse på kvinnens bryst, og stemmebåndene hennes er fjernet. En liten detaljt later til å knytte de to kriminalsakene sammen, til tross for tidsforskjellen på mange hundre år: Melodien fra spilledåsen.

Politiet tar selvsagt fatt i drapsgåten, og spenningskurven stiger dramatisk når en ung pike forsvinner. Nå blir det et kappløp mot tiden for Odd Singsaker og hans kolleger. Singsaker selv har sitt å stri med, både på helsefronten og kjærlighetsfronten, en dramaturgi som sikkert er lagt inn for å gjøre historien litt mer menneskelig og spennende, men som fungerer motsatt. Det blir kjedelig i lengden. Til alt overmål får vi ta del i de andre politifolkenes kjærlighetseskapader også. Det blir ganske enkelt for mye av det gode.

Da Jørgen Brekke debuterte med "Nådens omkrets" i fjor, ble boken hauset opp til de grader at man ble rent skuffet av sluttresultatet. Forlaget har ikke gjort samme tabben i år. "Drømmeløs" har fått leve sitt eget liv, og det er kanskje like greit. Historien er underholdende nok, men den går til tider litt langsomt - hovedsakelig på grunn av de langdryge passasjene fra 1700-tallet. Like fullt er skildringen av Trondheim i fordums tid ganske interessant, og bidrar til å heve antall øyne på terningen hos denne anmelderen.

Drømmeløs
Forfattere: Jørgen Brekke,
Finn Schau (oppleser)