Annerledes bok om Brooklyn

27.11.2015
Annerledes bok om Brooklyn
Første stopp Brooklyn - Cappelen Damm 2015

Morsomt nok foreligger det nå en morsom fortellerbok fra Brooklyn, New York, ført i pennen av VGs mangeårige New York-korrespondent, Anders Giæver.

Det er ikke lenger noen hemmelighet at de aller fleste nordmenn har ”en onkel i Brooklyn” eller i hvert fall ”en tante over there”. Faktum er at de fleste av dem som dro vestover før eller senere kom til eller var innom Brooklyn, og det er sagt – med rette – at det finnes flere mennesker med norske røtter i Amerika enn i Norge. Mange av dem, de fleste, vokste opp i Brooklyn – i Bay Ridge, i det som av mange også ble kalt for ”mysost-kolonien” eller Lapskaus Avenyen.

I sitt gode tilfang av stoff og i sine mange, mange nærmest reiseskildrende beskrivelser som hvem som helst kan ha mye å lære av, forteller ikke Anders Giæver noe, så godt som ingen verdens ting, om den norskeste av alle norske bastioner i Bay Ridge, nemlig ukeavisen Nordisk Tidende som ga opp på første halvdel av 80-tallet etter et opplag på ca. 10 000 og mange flere lesere i alle de amerikanske stater. På svært mange måter var det Nordisk Tidende som i tillegg til de norske kirkene – og barene – holdt nordmenn sammen i Bay Ridge. Sjømannskirken spiller her en viktig rolle, men den lå ikke i Bay Ridge, men i det tradisjonelle mafiaområdet Red Hook. Her har IKEA i dag bygget et gigantisk varehus – omtrent prikk lik alle andre IKEA-butikker rundt om i verden.

Nå vel. Giæver tar oss med ”rundt forbi” som de sier på Sørlandet – og i Bay Ridge; der var det hundrevis av sørlendinger med bløde konsonanter som satt sitt preg på både Bay Ridge og Fort Hamilton. Han inviterer oss med til Park Slope og Conny Island, og forteller små og store historier fra verdensmetropolen. Det er fornøyelig å lese; enten man er kjent eller ukjent – eller vil bli kjent.

I dag er det nesten ingen nordmenn igjen i Brooklyn. Den som går på leting, finner nok noe, men de aller fleste er enten ”gått til Norge (som de sa) eller er døde. Det er livets strenge skjebne og gang. Men minnene lever – og minnene kan ingen ta. De lever videre takket være Giævers bok som har fått den megetsigende tittelen ”Første stopp Brooklyn”. For mange, mange år siden lå det en bar i Red Hook som heter ”Ottos Bar” med undertittelen ”Første og siste stopp”. Tittelen minner om den, selv om den henter sitt motiv fra noe helt annet. Det kan leseren selv finne ut av. Det er spennende å lære rikt. Takk for en annerledes bok, Anders Giæver!

Anders Giæver, Brooklyn, Cappelen Damm,

Auschwitz-Birkenau fra innsiden

Auschwitz-Birkenau fra innsiden