Bogstadveien i Oslo har en historie å fortelle

05.12.2022
Finn Holden
Bogstadveien-en gate blir til

Til jul kunne nær sagt hvem som helst ønske seg en bok om Bogstadveien i Oslo – en forretnings- og handlegate fra omtrent baksiden av Slottet til Majorstuhuset. Nå er den kommet i all sin prakt til både glede og begeistring ført i pennen av Finn Holden. Han har skrevet flere bøker fra samme område tidligere, og vet som lokalhistoriker meget godt hva han driver med.

Forleden dag gjorde jeg et eksperiment. Jeg gikk fra Majorstuhuset hele veien ned Bogstadveien og var innom hver eneste butikk som solgte bøker. I dem alle hadde Finn Holdens nye bok fått en meget god plassering. Det ser med andre ord ut som om denne boken var ventet. Et par steder så jeg også kunder som stod og bladde i den og kanskje vurderte den som presang ...

Denne boken er nemlig en utmerket presangbok enten til seg selv eller andre. Den forteller i bilder og tekst om en for mange elsket gate med svært mange – gode – minner. I alt dette ligger det selvfølgelig en god porsjon både historie og kulturhistorie. Å fortelle om hva som skjedde hvor, og når, gjør en tur opp eller ned Bogstadveien til en sann berikelse. Her er det mye å øse av!

Det er selvfølgelig fristende å fortelle og kommentere alt, men jeg skal nøye meg med ett eksempel som gir leserne en aning om hva denne boken handler om: I Bogstadveien bodde skøytekongen Oscar Mathisen. Holden kunne godt ha fortalt hele historien om Mathisen – fra de første skøytetak til hans tragiske død. Det gjør han ikke, men Oslo Byes Vel har satt opp et blått skilt på veggen der han bodde, så ingen kan gå feil eller forbi huset. Går man høyere opp – til Frogner Stadion – finner man en praktfull statue av Mathisen. Han kunne gå på skøyter, men hans liv var likevel på mange måter en tragedie. En tur i Bogstadveien kan bli en vandring i skøytekongens liv.

Boken inneholder ellers mye om ulike forretninger, gamle annonser og en mengde bilder som er med på å tegne et bilde av en sympatisk gate. Foruten alle butikkene er Bogstadveien kjent for sine serveringssteder og selvfølgelig for alle sine bygårder hvor det stort sett bodde kondisjonerte familier. Bogstadveien har alltid vært regnet for et «fint» sted å bo.

Finn Holdens nye bok er en praktbok. En bok å kose seg med, en bok som bør ligge fremme slik at andre også kan få bla i den. Den bærer med og i seg en arv som verken må eller bør bli borte. Gatebildet, bygningene, hendelsene – og menneskene som skapte situasjonene – har alle en historie å fortelle. Finn Holden bringer mange av dem opp og frem, selv om han til tider er litt knapp i selve historiefortellingen.

Jo, det er mye her å glede seg over i Holdens fortelling. At det også går trikk både opp og ned i denne langstrakte gaten er med på å gjøre den farbar enten man er ung eller gammel. Gaten er på sett og vis en eneste stor, slakk, bakke, så «drahjelp» fra en trikk er ikke å forakte. Tar jeg ikke feil, har Bogstadveien tre eller fire stopp – tre tror jeg.

Morsom bok og flott julepresang!

Intellektuell melkespreng

Intellektuell melkespreng