Pageturner fra Jæger

31.03.2010

ANMELDELSE: Jørgen Jæger befester sin posisjon som spenningsforfatter med kriminalromanen "Karma", som nærmest må betegnes som en "pageturner".

Jægers romanhelt Ole Vik tar denne gang turen til Bergen, hvor han vikles inn i dramatiske begivenheter. En journalist tar selvmord ved et populært turområde. Samtidig forsvinner en turgåer. Ole Vik blir bedt om å etterforske et mistenkelig dødsfall på et advokatkontor i byen. Det skal snart vise seg at de tre hendelsene henger sammen. Dette blir opptakten til et forrykende drama som involverer jugoslaviske leiemordere, skruppelløse forretningsmenn og mystiske muldvarper på politihuset.

500 sider kan høres mye ut, og ofte bruker forfattere mange ord og lite handling for å fylle ut ei så tjukk bok. Men ikke Jæger. I "Karma" er det ikke mye dødtid, den ene hendelsen avløser den andre i et forrykende tempo. Persongalleriet blir etter hvert ganske omfattende, men presentasjonen er såpass treffsikker at selv en utrent leser bør klare å følge med. Og når handlingen veksler mellom hjemlige Bergen og eksotiske Japan, får boken den koloritten den bør han.

Persongalleriet er sånn noenlunde troverdig. Unntaket er Ole Viks søster Tone og hennes ektemann Georg, begge tørrlagte alkoholikere som liksom har fått en ny sjanse her i livet. Jæger burde spart oss for denne slektskapskoblingen, da den åpenbart skaper inhabilitet for Ole Vik. Mannen burde så absolutt ikke etterforsket saken, og til og med en jusstudent kunne fått erkeskurken i boken frikjent ut fra habilitetshensyn. Men denslags er småplukk i en fortelling som i det store og hele lever opp til formålet: Underholdning!

Gert Larsen, Karma,

Kongelig jul i de tusen hjem

Kongelig jul i de tusen hjem