En hjertebok for alle

17.09.2018
En hjertebok for alle
Hjerte for hjertet.

Den norske legen Wasim Zahid har skrevet en spennende bok – «Hjerte for hjertet» – for den som vil lære mer om «alt» som har med hjertet og hjertets sykdommer å gjøre. På en engasjerende og delvis humoristisk måte forteller han om alvorlige problemstillinger, og lar leseren få ta det i verdifulle «hjerteopplysninger» underveis. Her er det mye å lære.

Siden den Sør-Afrikanske legen Christiaan Barnard, foretok den første hjertetransplantasjonen i Cape Town i 1967 (pasienten – en mann – levde i 18 dager), har det foregått en rivende utvikling på dette fagfeltet. Dr. Barnard var ikke den første som «rørte ved hjertet», men han har på sett og vis blitt stående i historiebøkene som den første, og det er ingen tvil om at han gjorde en banebrytende innsats for å «redde mennesket».

De aller fleste som opplever et hjerteinfarkt i dag – det som på fagspråket heter en kransarteriesykdom – blir behandlet med PCI – det som gjerne kalles «stenting». En ballong føres inn gjennom håndpulsåren (noen ganger i lysken) til hjertet og åren som er gått tett. Åren åpnes opp ved hjelp av ballongen, og en stent – et lite nettingrør settes inn der infarktet forekom og sørger for at åren er åpen. Du og jeg kan få mange stenter som hjelper oss til å overleve, men viktigst er det at vi gjør en innsats selv for å holde hjertet gående. Medisiner er flott, og holder mye «i sjakk», men total røykestopp, trim og matvaner er så godt som avgjørende for at livet skal gå videre.

Dette og mye annet forteller Wasim Zahid om i sin bok. Greit og usentimentalt, men klart og ikke til å misforstå. Han tar leseren med inn i flere sykdomstilstander relatert til hjertet, og belyser disse med ulike eksempler. Noe som gjør komplisert stoff lettere å forstå. Det ligger en stor fortjeneste i dette.

«Hjerte for hjertet» er ikke en kjedelig medisinsk halvlærebok som «kladder det til» med kunnskaper du og jeg ikke har forutsetninger for å forstå. Med et enkelt språk tar Wasim Zahid oss i gjennom til dels komplisert stoff – og han bringer deg og megg som leser rett inn i den stadig pågående diskusjonen om blodtrykk og kolesterol – og bruken av statiner. Her er det klokt å lese selv og danne seg en mening, men det bør herske liten tvil om at høyt dårlig kolesterol ikke er noen vinner når det gjelder hjerteinfarkt. Kolesterolinnholdet synker ved bruk av statiner (ulike typer) og klokt kosthold – mest mulig grønnsaker og grovt brød, fisk og nøtter m.m. Medisinene kan ikke gjøre alt – egeninnsatsen handler om å leve og leve videre.

Og når alt dette er sagt, skal det også fortelles at Wasim Zahid har skrevet sin bok «Hjerte for hjertet» på en varm og god måte uten noen form for fordømmelse for den som har fått en livsstilssykdom. Det er et viktig moment som ofte overses, men som det er god grunn til å la ligge. Det forverrer bare.

Hjertet handler om å leve. Det hjertet vi har, er det eneste du og jeg får og har å må leve med. Vårt ansvar er å ta vare på det; kort og godt.