Polen – aske og diamanter

14.01.2020
Polen – aske og diamanter
Humanist forlag
Ingrid Brekke

Spennende og interessant om Polen

Om du bare skal lese en bok om Polen, er dette boken å lese fra første til siste side. Både turister og andre som av en eller annen grunn skal sette seg nærmere inn i Polens land, folk og kultur kan ha stor glede av denne boken. Selv har jeg vært i Polen mange ganger, men jeg har stadig noe å lære (heldigvis) og denne boken lærte meg mer – mye mer.

«Polen – aske og diamanter» heter boken og er skrevet av Ingrid Brekke og utgitt på Humanist forlag. Til daglig er Brekke journalist i Aftenposten og ellers aktiv med å spre kunnskap om noen Europeiske land – Polen, Tyskland mfl.

Polen er et land i stadig utvikling. Etter kommunismens fall i 1989 og fremveksten av demokratiet, har Polen vist en utvikling som nesten har tatt rakettfart og til tider kanskje også mer enn godt er. Det kan virke som om frihet fra det kommunistiske åk også har hatt sine baksider – særlig fordi folk har fått fri tilgang på varer og tjenester, og på en måte har det gått for fort. I 2020 er Polen med de største byene fullt på høyde med et hvilket som helst annet land med gigantiske vareutvalg på nesten absolutt alle områder og store shoppingsentra som tilbyr det ene mer gunstig enn det andre. Det er på landsbygda det begynner å bli vanskelig med varer og tjenester.

Tall fra Statistisk sentralbyrå viser at det bor ca. 100 000 polakker i Norge. Dette dominerer bl.a. katolsk kirkeliv hvor det holdes mange messer på polsk og hvor det finnes forretninger som selger et betydelig antall polske varer – akkurat som i Krakow og Lublin og i andre polske byer. Det gjør at polakkene opplever seg mer eller mindre som hjemme i Norge, samtidig som svært mange av de 100 000 er dyktige fagarbeidere. Dette gjør at Polen på sett og vis er å se på som et naboland til Norge.

Polen ligger i Europas hjerte. Midt i dette hjertet foregår det i vår tid durabelige politiske kamper om makt og rett, rettferdighet og fortsatt fritt liv. Noen mener at Polen står foran et skifte og at det politiske klimaet etterhvert vil bli hardere og at det vil bli vanskeligere å leve i fred og frihet for polakkene. De politiske skyene ser altså ut til å være både grå med tendenser til både brunt og sort. Dette er en avgjort negativ utvikling stikk i strid med kommunismens fall i 1989. Det er grunn til å være urolig.

Dette og svært mye annet behandler Ingrid Brekke på ulike måter i «Polen – aske og diamanter.» En blir klokere og mer opplyst av å lese denne boken og den forklarer og forteller om spennende detaljer som setter landet og landets utvikling inn i en sammenheng som gjør at det lar seg forstå. Det viktigste er kunnskap.

Sikher og sikhisme på norsk

Sikher og sikhisme på norsk

Mangfoldets største mulighet er å ...