Sterk Mount Everest-skildring

01.12.2010
Sterk Mount Everest-skildring
Livet i fjella

ANMELDELSE: Jarle Trå ble rikskjendis da han nesten omkom under et forsøk på å bestige Mount Everest. I boken "Livet i fjella" beskriver han de dramatiske døgnene da livet bokstavelig talt hang i en tynn tråd.

Den 40 år gamle hordalendingen har besteget flere av verdens høyeste fjell, blant annet Shisha Pangma og Cho Oyu i Himalaya. Begge disse rager mer enn 8000 meter over havnivå. Men den største utfordringen av dem alle er jo Mount Everst. Og dit ville Trå i 2009. Han ville gå alene - uten støtte av sherpaer - og han ville gjøre bestigningen uten bruk av oksygen på flaske. Han greide det nesten.

I "Livet i fjella" forteller Trå om sine tidligere ekspedisjoner, blant annet skitur over Grønland og fottur i Norge på langs. Boken er krydret med fantastiske fotografier fra de ulike turene, som leder oss fra triumf til triumf. Enkelte passasjer - som for eksempel den tidligere nevnte fotturen i Norge - er skuffende korte. Disse kunne forfatteren ha utbrodert til det doble, uten at det hadde gjort noe. Men så er jo ikke Norge særlig spennende for en som liker å klatre i 8000 meter høye fjell. Derfor er han tilgitt når vi kommer til den skjebnesvangre Mount Everst-turen i 2009.

Meget spennende lesning, ingen tvil om det. Men likevel kan man undre seg over at noen skulle ønske å skrive bok om det som utvilsomt må ha vært en gigantisk nedtur. Trå ble rammet av høydesyke, som foruten å kjøle ned kroppen, forårsaker et slags delirium som gjør at man ikke handler særlig rasjonelt. Dette gjorde også sitt til at Trå aldri nådde toppen av Mount Everest (cirka 8850 m.o.h.). Men han kom seg over 8.500-metersgrensen, før han måtte snu. På veien ned ble det ikke mindre enn to (!) overnattinger utendørs, noe som kostet 8 fingre og 10 tær. Redningen ble to sherpaer, som tilfeldigvis befant seg i en leir på 7.900 meters høyde.

Så var det dette med å skrive om sitt livs skuffelse, da. Hvorfor i alle dager er Trå villig til å brette ut detaljene om noe slikt? Svaret gir seg når vi kommer inn på mediedekningen av begivenheten. Den tidligere så mediesky fjellklatreren ble uvitende forsidestoff i mange av landets største aviser. Og avisene kjørte på med kritikk av det de mente var uforsvarlig fjellklatring fra Trå sin side. Det manglet ikke på anklager: Trå skal ha satt flere liv i fare, han skal ha tatt seg opp på fjellet uten å ha forsikringene i orden, og da det gikk galt, skal han ha lempet byrden over på UD.

Trå reagerer på anklagene, og peker spesielt på et par reportasjer i Dagbladet, hvor han mener seg uthengt på svært falskt grunnlag. Og her ligger nok kjernen til at boken i det hele tatt ble en realitet. Hvordan forsvare seg mot den fjerde statsmakt? Nesten en umulig oppgave for menigmann. Løsningen ligger i å skrive bok, og det har Jarle Trå gjort. Boken er godt skrevet, så absolutt lesverdig nattbordlektyre. Det er forståelig at Trå føler seg tråkket på av Dagbladet, men kritikken er såpass gjennomsyrende at den ødelegger avslutningen på boka. Det går dessuten såpass fort i svingene, at man bør være godt bevandret i mediedekningen fra i fjor, for å henge med i argumentasjonen fra Trå. Uansett får vi være glade for at Trå nå endelig kommer til orde og får anledning til å gi sin versjon av historien.

Livet i fjella
og kampen for å overleva Mount Everest
Forfattere: Jarle Trå,