Nidarosdomen – underholdende og kunnskapsrik

21.09.2011
Nidarosdomen

Kan man med hånden på hjertet skrive en biografi om en kirke – i dette tilfellet Nidarosdomen i Trondheim? Svaret er JA, og forfatteren Atle Næss har gjort det og legger denne høsten på bordet en meget vakker bok om et monumentalt norsk kirkebygg uten sidestykke i Norge. Det er blitt en meget god biografi.

«En underholdende og kunnskapsrik reise i Norgeshistorien», heter det i Gyldendal Norsk Forlags forhåndsomtale av boken, og forlaget har latt meg kikke på noen tidlige plansjer og trykk av denne enestående boken som måler 21x21 cm og er spekket med både tegninger og bilder som hvem som helst kan glede seg over på både denne og andre siden av Atlanterhaver – eller hvor som helst boken måtte finne veien.

Nidarosdomens historie strekker seg fra Olav den helliges død i 1030 til vår tid. I dette nye verket om Norges mest storslåtte bygning forteller Atle Næss om tilblivelsen av en katedral og menneskene som har gått inn og ut av den gjennom historien: steinhoggere, erkebiskoper og helgener, konger, pilegrimer og kunstnere. Boken er rik på artige anekdoter, eksentriske typer og sterke personligheter som kong Sverre, biskop Gunnerus og Gustav Vigeland. Nidarosdomen er like mye en norgeshistorie som fortellingen om en kirke.
Den nye boken om Nidarosdomen er som domen selv, en skattekiste av opplysninger, informasjon og fortellinger mang kan lese igjen og igjen og glede seg over.

Når Hurtigruta legger til kai i Trondheim, er nettopp Nidarosdomen det stedet turistene vil se, og når folk kommer på besøk fra all verdens land, står Nidarosdomen meget høyt i kurs. Dette gjør domen til et yndet turistmål både for Norge og Trondheim, og den som legger veien om kirken, kan oppleve mye mer enn en kirke. Den er nemlig plassert strategisk til både i forhold til den gamle erkebiskopgården og flere museer som er med på å sette en ekstra spisse på opplevelsen. Og snur man seg rundt, ligger både Frelsesarmeen, Baptistkirken og verdens nordliste Synagoge innen både se og gangavstand. Synagogen ligger i den gamle jernbanestasjonen på Kalvskinnet, i arkitekt Christies gate, og såvisst inneholder også den et museum!

Jo, det er mye å oppleve i og rundt Nidarosdomen. Det er annerledes og det er spesielt – og Atle Næss sin bok tar oss meg gjennom det hele, forklarer i skrift og bilder og lar og kjenne pusten av det sakrale. Boken er dessuten mye mer enn en bok om Nidarosdomen. Den er en kort innføring i kirker og kirkebygg, i det monumentale, i det hellige. Man blir både glad og fornøyd av å ble og lese i denne boken, og man sitter igjen med et inntrykk av at – om man ikke har vært der – dit «må jeg»! God leselyst!

Atle Ness
NIDAROSDOMEN
ISBN 9788205410909