Folkebok om bipolare lidelser

08.07.2012
Folkebok om bipolare lidelser
Bipolare lidelser

ANMELDELSE: Norge har manglet tilgjengelig litteratur om manisk depressiv sinnslidelse, eller bipolare lidelser. Nå er det kommet en bok som retter opp i mye av dette og som gir svar på svært mange spørsmål knyttet til denne lidelsen. «Bipolare lidelser» heter boken og er redigert av Brit Haver, Ketil J. Ødegaard og Ole Bernt Fasmer.

Sykdommen bipolare lidelser er en sykdom som kan være invalidiserende for den som rammes, og den kan få store utfall og konsekvenser både i familielivet, i yrkeslivet og i det personlig liv. Sykdommen kan slå i flere retninger – fra depresjon til mani, men med dagens behandlingsmuligheter kan sykdommen bringes helt eller delvis inn under kontroll. Det er den positive nyheten.

Den boken som nå foreligger går inn i denne sykdommen, beskriver og forklarer den og ufarliggjør både sykdommens vesen for den som har den og for omgivelsene. Dypest sett koker det ned til dette: Vi er alle mennesker og kan rammes av hva som helst. Og når sykdommen rammer er det kun en ting som teller: Å bli frisk. Men langs denne veien er informasjon viktig. Det er her denne boken har sin avgjorte styrke, ikke minst fordi den inneholder mange pasienthistorier (kliniske erfaringer) som setter bipolare lidelser på kartet og viser hvordan sykdommen opptrer og arter seg. Også de pårørendes historier kommer fram, og det gjør at man kan kjenne seg igjen i sykdommen som kan virke både annerledes og skremmende.

Det kasuistikkene (de kliniske erfaringene) vil er å integrere pasientenes erfaringer med legens (behandlerens) faglige utgangspunkt. Dette er en god og edel tanke, men det krever mye av den som skal behandle denne typen lidelser – og erfaring viser at det ikke er gjort i en håndvending. Bipolare lidelser kan ha flere fremtoninger, og det gjelder å være på vakt for at behandleren ikke skal trå galt. Feilmedisinering er alltid kjedelig.

Denne boken er på 487 sider. Det er i meste laget for både pasient og pårørende. Boken egner seg derfor best for psykologer, psykiatere, leger og andre som står oppe i behandlingshverdagen. Særlig fastleger som er i 1. linjetjensten. Men «Bipolare lidelser» bør likevel bli folkeboken om dette emnet i Norge. Den er god og beskrivende, og det beste vi har. Hittil. Det spørs om Fagbokforlaget bør be de tre forfatterne om å lage en enklere utgave som gjør dette tildels tunge fagstoffet enda mer tilgjengelig? Det vil alle som på en eller annen måte rammes av dette ha nytte av. Et enkelt hefte.

Biopolare lidelser kan ramme alle uansett sosial bakgrunn, økonomi, utdannelse og alder. Sykdommen er vond å hanskes med, og selv om den ikke gjør vondt i ordets egentlige betydning, kan den skape situasjoner som blir svært vanskelige. Først for den rammede selv, deretter for omgivelsene. En slik sykdom bør derfor tas alvorlig umiddelbart. Boken «Bipolare lidelser» hjelper både pasient, pårørende og lege til å identifisere den. Takk for en god og nyttig bok!

Brit Haver, Ketil J. Ødegaard og Ole Bernt Fasmer
BIPOLARE LIDELSER
Fagbokforlaget 2012 – 487 sider