Viktig bok om Statspolitiet

01.11.2012
Viktig bok om Statspolitiet
Nådeløse nordmenn

ANMELDELSE: Nå foreligger boken «Nådeløse nordmenn – historien om Statspolitiet i Norge 1941-1945» ført i pennen av NRK-journalisten Erik Veum. På over 1000 sider blir norsk politis mørkeste historie presentert mellom to permer. Den er svært rik på illustrasjoner.

Det er liten tvil om at dette er et viktig historisk dokument; en bok mange kanskje skulle se uskrevet, men det er viktig å få det som kommer fram i denne boken opp og fram slik at norsk politi en gang for alle kan bli ferdige med denne mørke pletten i sin historie – og gå videre. Politiet trenger medvind, ikke motvind, publikums tillit og politikernes forståelse.

«Nådeløse nordmenn» er den første fullstendige boka som utgis om Statspolitiet i Norge. Det er en omfattende og rystende beretning om en norsk politiavdeling som utførte mishandling, tortur og drap i stort omfang. «Det dokumenteres i sin fulle bredde hvordan norske polititjenestemenn begikk overgrep mot sine egne landsmenn. I boka offentliggjøres opplysninger om 956 nordmenn som på ulike måter var tilknyttet denne delen av politiet. Det blir kjent hvem de var, hva slags handlinger de utførte og hva som ble deres skjebne etter krigen», heter det i forlagets forhåndomtale.

I boka kommer det frem opplysninger som aldri er offentliggjort tidligere, blant annet om 72 norske polititjenestemenn som deltok i henrettelser av personer tilknyttet motstandsbevegelsen. Langt flere sto bak andre former for overgrep. Ved flere tilfeller førte mishandlingen og torturen til at personer døde av skadene. Gjennom denne boka kommer det frem hvilke polititjenestemenn som utførte slike handlinger.

Statspolitiet var en politisk spesialavdeling underlagt den tyske okkupasjonsmakten, opprettet 1. juli 1941. Mandatet var klart og tydelig. Alle former for motstandsvirksomhet, såkalt terrorisme, skulle bekjempes med alle midler og avdelingen ble en viktig samarbeidspartner for det tyske sikkerhetspolitiet. Gjennom krigsårene utviklet Statspolitiet seg til å bli en svært belastet avdeling innen politietaten, og opptrådte med en brutalitet som savner sidestykke i norsk historie. For første gang gis det en samlet oversikt over Statspolitiets organisering og virksomhet i krigsårene. Hele spekteret ved tjenesten belyses. Det settes søkelys på tjenestemennenes privativ, den mer ordinære delen av tjenesten, hverdagen ute ved de ulike tjenestestedene og samarbeidet med det øvrige politiet. Boka bør leses.

Boka gir inngående opplysninger om overgrepene som ble begått ved hovedkontoret i Oslo, samt ved lokalkontorene i Kristiansand, Stavanger, Bergen, Trondheim og Tromsø. I tillegg blir Grensepolitiets virksomhet gjennomgått ved tjenestestedene i Nordland, Troms, Trøndelag, Hedmark og Østfold. Flere av handlingene som ble utført var av en slik karakter at selv det tyske Gestapo reagerte. Enkelte norske polititjenestemenn ble straffet av tyske domstoler fordi mishandlingen og torturen gikk ut over det som den tyske okkupasjonsmakten mente var akseptabelt.

Med bakgrunn i et omfattende kildemateriale kaster Eirik Veum lys over en side av norsk krigshistorie som hittil har vært nærmest ukjent. At så mange nordmenn gjorde seg skyldige i grove krigsforbrytelser på norsk jord under andre verdenskrig, har hittil ikke vært en integrert del av den norske krigshistorien. «Nådeløse nordmenn» er den første av tre bøker om nordmenn i tysk tjeneste under andre verdenskrig. Den er gitt ut av Kagge Forlag i Oslo.

Dette er en bok vi oppfordrer og utfordrer alle polititjenestemenn til å lese – enten de er i aktiv tjeneste eller er pensjonerte. Her er det mye å lære, mye å lese, mye nytt, litt gammelt, men først og fremst er det nyttig stoff fordi åpenheten omkring denne vanskelige perioden i norsk politi også skaper forståelse og kunnskap – og ikke minst troen og håp om at dette aldri skal skje igjen.

Erik Veum
Nådeløse nordmenn
statspolitiet 1941-1945