Oslo – byen med det store hjertet

17.03.2016
Oslo – byen med det store hjertet
Boken om Oslo er en bok i en serie på mange som forteller om byer i Europa

Etter å ha lest den nye Oslo-guiden som forleden dag kom fra Kagge Forlag AS ført i pennen av Karianne Bjellås Gilje, er det ikke grunn til å kalle Oslo noe annet enn ”byen med det store hjerte”. Fra å være en provins et sted oppe i Europa for mindre enn 50 år siden, er Oslo i dag en internasjonal, en praktisk talt multietnisk by på høyde med en hvilken som helst annen by hvor det syder av liv og røre.

Boken om Oslo er en bok i en serie på mange som forteller om byer i Europa – den nest siste var en glimrende bok om Stockholm av Odd Inge Skjevesland, og denne boken om Oslo ligger ikke ett hakk tilbake for Stockholmsboken. Snarere tvert imot! Oslo-boken ligger vårt hjerte nærmere og de ulike opplysningene er lette å kontrollere.

”100 unike opplevelser” står det på omslaget til denne boken. Og den skuffer ikke. Her får vi lære både om kjente og ukjente steder i Oslo by og Karianne Bjellås Gilje tar oss med, inn i hus og bygninger, inn på restauranter, butikker, museet og gjennom gater hvor vi stopper ved Grønland; en multietnisk perle i hovedstaden som er et ”must” får både fastboende og besøkende.

Har man ikke gått gjennom Grønlandsleiret, har man det meste i livet til gode. Her finnes alt det man leter etter, ja til og med det man ikke leter etter. Grønland Basar danner et midtpunkt, så å si – det strekker seg fra Storgata i øst til Politihuset og litt ut over Gamlebyen i øst, og i dette strekket kan man leve og bo, handle og kose seg uten å finne på noe særlig annet i Oslo. Flust med spisesteder er det også og forfatteren presenterer oss for mange av dem. Nr. 1 i denne anmelders bevissthet, er Punjab Tandoori – et enkelt  asiatisk spisested med enkel meny, god mat og knall priser! Du får en skikkelig god middag til langt under 100 kroner!

Men Oslo er mye, mye mer enn Grønland. I alle himmelretninger strekker byen seg ut – fra Oslo Havn til Holmenkollen i nord og like langt både østover og vestover og gjerne lenger ut i provinsen. Byen bugner av museer, butikker, severdigheter – med noen ”must” også her: Holmenkollen, Akershus festning, Aker Brygge, Rådhuset, Slottet, Stortinget, Karl Johansgate….  Det er bare å ramse det opp og Karianne Bjellås Gilje tar oss med og gir veiledning og tips underveis og forteller oss hva vi skal se både på og etter.

Skulle jeg ønske meg noe, måtte det være at skriften var større. Det fortjener ethvert øye på oppdagerferd i Oslo. Velkommen !

Skriv bedre engelsk – skriv!

Skriv bedre engelsk – skriv!